Wat te doen wanneer je kind eten weigert

Wat te doen wanneer je kind eten weigert

Ieder kind gaat door de fase van het weigeren van eten, waarbij voornamelijk groente de boosdoener is. Vaak gebeurt dit in het tweede levensjaar, maar ook later kan dit nog wel eens voorkomen. Bij de kieskeurige eter duurt dit wat langer en een makkelijke eter heeft hier wat minder last van. We weten allemaal dat consequent zijn hierbij de sleutel is naar gewenst gedrag, maar wat als je kind helemaal niks meer lijkt te lusten? De gezondheid van je kind staat voorop dus je wilt niet alleen pannenkoeken en brood op tafel zetten. Hoe je dit het best aan kunt pakken leggen wij je in dit artikel uit.

Consequent zijn betekent dat we ons systematisch aan een gedrag vasthouden tot we hier een gewoonte van hebben gemaakt. Waar we vaak minder aandacht aan besteden is wat er voor of na dat gedrag gezegd en gedaan wordt. Dit is namelijk net zo, al dan niet belangrijker, als het gedrag zelf. Wij leggen je uit waarom:

Contigency of reinformcement (Skinner’s model) is een term die gebruikt wordt om de relatie tussen drie componenten te beschrijven:

1) De situatie of het incident dat plaatsvindt
2) Het gedrag zelf
3) De gevolgen van het gedrag

Dit betekent dat een gedrag gewenst kan zijn (je kind eet wortelen met een lach op zijn gezicht) of ongewenst (je kind weigert de wortelen te eten). Welke gedrag er ook getoond is, de vraag blijft altijd wat gebeurde er voor en na dat gedrag?

Als het op veiligheid aankomt zijn we heel consequent. Bijvoorbeeld wanneer je kind begint te huilen als het niet in het autozitje wil zitten of geen gordel om wil doen. Huilend of niet, we geven een minimale reactie en zetten ons kind veilig in de auto. Je kind leert al snel dat hij in het zitje moet zitten of de gordel om moet doen anders vertrekt de auto niet. De situatie die hierbij plaatsvindt is:

1) Incident: Je kind in het autostoeltje zetten
2) Gedrag: Huilen
3) Gevolg: minimale reactie en hem alsnog in het autostoeltje zetten

Door het huilen te negeren heb je ervoor gezorgd dat het gedrag veranderde en nu gaat je kind probleemloos in het autozitje. Het is de routine, de gewoonte, de manier waarop het hoort. Je kind weet dat nu en accepteert dat ook. Wat dit zo goed laat werken is dat er altijd consequentie plaatsvindt. Bij het aanleren van een gezond gevarieerd voedingspatroon werkt dit ook zo. Als de wortelen geweigerd worden, geef dit minimale aandacht. Laat je kind weten dat jullie gezonde en gevarieerde voedingspatroon de gewoonte is. Kijk ook naar wat er gebeurde voor het gedrag. Zijn de wortelen geweigerd omdat hij gedwongen werd ze te eten? Of heeft hij een uur geleden nog een snack gehad waardoor zijn buik nog gevuld is?

Een kind gezond leren eten heeft tijd en aandacht nodig. Blijf consequent. Maak gezond eten een gewoonte en stimuleer je kinderen mee te doen. Blijf altijd gevarieerde maaltijden aanbieden en kook nooit meer dan één maaltijd. De hele familie eet hetzelfde en iedereen moet proeven van wat er op tafel staat. Jij bepaalt wat je kinderen eten, je kinderen bepalen hoeveel. Laat jezelf niet tegenhouden omdat je kinderen op dit moment bepaalde voedingsmiddelen nog niet zo lekker vinden, want dan krijgen ze nooit de kans om het ooit lekker te gaan vinden.

Geniet zelf van groente en bied deze zowel in snackvorm als bij de hoofdmaaltijd aan. Zo heeft je kind meerdere opties om groente te eten gedurende de dag en heb jij minder stress bij het avondeten wanneer hij de groente weigert. Blijf consequent en ongedwongen en voor je het weet is jouw kieskeurige eter omgetoverd tot een alleseter!