Deze vijf zinnen stoppen de strijd aan tafel voorgoed

Deze vijf zinnen stoppen de strijd aan tafel voorgoed


Kinderen de vrijheid geven om zelf te kiezen wat ze eten kan beangstigend zijn voor ouders, wat als mijn kind alleen maar brood eet, hoe zit het dan met de groenten? En gaat mijn kind nu niet met honger naar bed? Het is belangrijk te begrijpen dat kinderen eten naar hun behoefte. Soms hebben ze wat meer honger en andere momenten bijna niet. Als je hier op leert vertrouwen geeft dat rust en haalt het schuldgevoel weg dat ouders wel eens krijgen zodra hun kind minder eet dan gehoopt. Want het is een feit; eten zonder druk levert écht het beste resultaat op. Met deze vijf zinnen stop je de strijd aan tafel voorgoed.

Je mag kiezen, wil je graag broccoli of wortel bij het avondeten?
Geef kinderen een keuze. Als ouder bepaal je wat er op tafel komt te staan, maar kinderen kunnen wel inspraak geven. Hierdoor krijgen ze een gevoel van verantwoordelijkheid en waardering omdat ook zij met de maaltijd mee eten. Daarnaast kiezen kinderen vaak wat ze het lekkerst vinden waardoor ze automatisch meer zin krijgen in de maaltijd.

Je hoeft het niet te eten.
Zoals voedingsexpert Maryann Jacobsen altijd zegt ‘Je hoeft het niet te eten’. Leer kinderen dat de maaltijd niet alleen draait om eten maar ook om het samen zijn. Bij deze regel geldt wel dat iedereen aan tafel komt zitten en blijft zitten tot iedereen klaar is. Je zult zien dat 9 van de 10 keer je kind echt wel wat eten meepikt. Laat een maaltijd niet langer duren dan 20 a 30 minuten en zorg ervoor dat kinderen met honger aan tafel gaan. Er zijn 6 eetmomenten op een dag om de 2 á 3 uur. De tijd tussen deze eetmomenten is de keuken gesloten.

Het is oké dat je het niet lekker vindt, je hoeft het alleen te proberen.
In het boek French kids eat everything wordt uitgelegd dat kinderen het eten niet lekker hoeven te vinden, ze hoeven het alleen te proberen. En dit werkt, niet alleen omdat je zo de druk weghaalt, maar vooral omdat het voor kinderen al een grote stap is om wat te proeven. Als je kind dan wat proeft en aangeeft het vies te vinden, bevestig dit positief en geef complimenten ‘Wat goed dat je het toch geprobeerd hebt. Je vond het nu nog niet zo lekker, maar als je het vaker probeert ga je het vanzelf een keer lusten. Wie weet wordt het je lievelingsgroente!’.

Je mag zelf opscheppen.
Kinderen die de vrijheid krijgen om zelf op te mogen scheppen voelen zich beter over de maaltijden en ervaren voeding positief. De kinderen die daarentegen een bord krijgen waarbij de ouders opgeschept hebben ontwikkelen een schuldgevoel rondom eten wat resulteert in minder zelfvertrouwen en plezier. Dit komt omdat ouders vaak verlangen dat het kind zijn bord leeg eet terwijl het kind het gevoel heeft vol te zitten. Zoals voedingsexpert Sarah Remmer zegt ‘Instead of asking her to have “three more bites” Spend time teaching her how to “listen to her tummy”.

Ja, je krijgt een toetje.
Straf of beloon nooit met snoep of andere lekkerheden. Ook al wordt niet de hele maaltijd opgegeten, je kind krijgt gewoon een toetje als dat onderdeel is van de maaltijd. Zo voorkom je dat kinderen denken eerst iets ‘vies’ te moeten eten om vervolgens beloond te worden met wat ‘lekkers’. De avondmaal is er voor iedereen en iedereen moet de kans krijgen overal wat van te proeven. Laat daarbij vies en lekker achterwegen.

Het kan zijn dat je kind wat minder groenten eet tijdens het avondeten, dit kan best wat frustratie met zich meebrengen. Geef je kind daarom ook voldoende aanbod aan groenten tijdens andere eetmomenten gedurende de dag. Kijk snel bij onze ontbijt, lunch en snack recepten voor inspiratie! Op deze manier kun jij in de avond met een gerust hart aan tafel en hoeft niemand zich zorgen te maken over of er wel goed gegeten wordt, maar ligt de focus op het gezellig samen zijn.