Hoe lees ik een etiket?

 

Hoe lees ik een etiket?

Tijdens het boodschappen doen kom je tientallen verschillende producten tegen waarbij de een nog gezonder aangeprezen wordt dan de ander, maar wat is waar? Er wordt enorm veel over geschreven, gediscussieerd en gesproken. Om je alle tijd en moeite te besparen doe je in twee stappen de voedingslabel-check. Laat deze check ook even los op de producten in de voorraadkast en koelkast, zo weet je gelijk of je goed zit šŸ™‚ .Ā 
Stap 1
Check de hoeveelheid suiker Kijk op het voedingslabel of er veel suiker in het product zit. Meestal vind je dit onder het kopje koolhydraten

Bovenstaand product bevat 14,7 gram koolhydraten, waarvan 13,7 gram suiker. Dit betekent dat het product veel suiker bevat en je beter opzoek kunt gaan naar een gezondere variant. Je hebt ook producten met bijvoorbeeld 19 gram koolhydraten waarvan 7 gram suiker. Dit betekent dat het product verantwoorder is op het gebied van suiker.
Stap 2
Bekijk de ingrediƫntenlijst

o Aantal ingrediƫnten: kijk naar het aantal ingrediƫnten dat het product bevat, Een product met weinig ingrediƫnten is vaak gezonder omdat deze minder toevoegingen bevat.

o Volgorde producten: bekijk ook de volgorde van de producten. De ingrediĆ«ntenlijst staat altijd op volgorde van veel naar weinig. Het voorbeeld hierboven geeft aan dat suiker het tweede hoofdingrediĆ«nt is, het product bevat dus heel veel suiker en is daardoor niet gezond. De ingrediĆ«ntenlijst bekijken is een gemakkelijke manier om te zien of een product redelijk natuurlijk is of heel veel onnodige toevoegingen bevat. Producten laag in vet worden vaak opgevuld met suikers. Termen als ‘0% vet’ en ‘geen toegevoegde suikers’ staan niet garant voor een gezond product. Koop liever natuurlijk en verrijk bijvoorbeeld thuis je yoghurt met fruit of granen, dan zit je altijd goed.
En hoe zit het met vet?
Verzadigd vet = Verkeerd, Onverzadigd vet = OkƩ.