Hoe kinderen groenten leren eten


Het is een van de meest voorkomende problemen aan de eettafel, kinderen die geen groenten eten. Maar hoe ontstaat dit probleem en wat gebeurt er eigenlijk met de hersenen van je kind op het moment dat hij nieuwe groenten probeert? Ondanks dat het vanuit de oertijd bepaald is dat kinderen een voorkeur hebben voor zoete smaken, en dus minder snel voor groenten gaan, spelen er meerdere factoren een rol bij het ontdekken en eten van groenten.

Is jouw kind een supertaster?
Ieder kind heeft een andere smaaksensatie. Ongeveer 25 procent van de kinderen zijn ‘super tasters’ en proeven smaken erg sterk. Een andere 25 procent proeft minder dan gemiddeld en de overige 50 procent zit daartussenin. Houd er dus rekening mee dat jouw kind gevoeliger kan zijn voor smaak en dus meer tijd nodig heeft om groenten te leren eten. Ook al gingen de groenten er bij je eerste kind zonder enige moeite in, dan geldt dit niet automatisch voor de nakomende kinderen. Een kind moet niet alleen wennen aan de smaak van de groenten, maar ook het geluid, vorm, uiterlijk en geur spelen een rol. Op het moment dat een kind nieuwe groenten gaat proberen wordt het volgende in hun brein ervaren:

Smaak: De smaak van de groenten speelt vaak de grootste rol. Deze bepaalt of het lekker wordt gevonden of niet, maar werkt altijd samen met de andere onderstaande factoren.
Structuur: Kinderen moeten wennen aan de structuur. Deze maakt verschil in de mond, een verse paprika voelt anders aan dan een gebakken paprika.
Geluid: Op het moment dat je eet geeft groenten een bepaald geluid. Een knapperige komkommer hoor je anders dan bijvoorbeeld gestoomde courgette. Dit geluid speelt mede een rol bij de totale ervaring.
Zicht: Voor kinderen zijn groenten iets nieuws, ze moeten dan ook wennen aan hoe het er uitziet.
Geur: De geur van een groenten is erg belangrijk. Zonder geur kunnen we ons eten niet goed proeven (knijp je neus maar eens dicht tijdens het eten).

Zoals je ziet gaan er veel dingen door het hoofd van een kind bij het ontdekken van nieuwe groenten, om hier aan te kunnen wennen is daarom ook tijd , consequentie en geduld nodig. Ieder kind doet dit op een ander tempo. Wees consequent in het aanbieden van een gevarieerd aanbod aan groenten en bereid ze op verschillende manieren zodat je kind de verschillende geuren, smaken en structuren kan ervaren.

Hoe communiceer jij met je kind?
Waarschijnlijk heb je al vaker gehoord dat een kind een smaak 15 keer geproefd moet hebben voordat ze de smaak accepteren. Dit bekent nog niet dat ze de smaak lekker vinden. Daarnaast speelt de manier waarop jij communiceert met je kind een enorm belangrijke rol. Wordt jouw kind wel eens boos wanneer hij iets nieuws moet proberen en spuugt hij het eten vervolgens uit omdat het ‘vies’ is? Hoe reageer jij op dit soort situaties? Laten we even kijken naar het volgende voorbeeld:

Jouw kind: Mammmm, ik vind dit niet lekker. Het eten ziet er vies uit en ik ga het niet opeten!
In plaats van: Natuurlijk vind je dit lekker, eet het maar gewoon op!
Probeer: Het is oké dat je het op dit moment niet lekker vindt, je hebt het nog niet vaak genoeg geproefd. Je hoeft het alleen te proberen.

Kinderen voelen zich graag begrepen. Stel je eens voor dat je aan iemand vertelt dat
je iets niet leuk vindt en de ander reageert met ‘Jawel, tuurlijk vind je dit leuk’. Dan zou er nog meer afkeer en teleurstelling ontstaan, toch? Hetzelfde geldt voor je kind. Als hij het op dit moment niet lekker vindt, dan vindt hij het niet lekker en dat is oké. Hij hoeft het alleen te proberen en dan gaat hij het vanzelf een keer lusten. Stimuleer je kinderen ook door te zeggen hoe trots je op ze bent als ze iets geprobeerd hebben ook al vonden ze het niet lekker. ‘Goed gedaan! Misschien vond je het vandaag niet zo lekker, maar als je het vaker probeert ga je het vanzelf lusten en wie weet wordt het zelfs je lievelingsgroente!’

Het ontdekken van nieuwe groenten wordt gestimuleerd door een ruim aanbod, goede communicatie en een positieve sfeer aan tafel. Laat de avondmaal dan ook een feest zijn, geef het goede voorbeeld door zelf wel groenten te eten en leg de focus op leuke gesprekken in plaats van het eten van de groenten, en als je kind dan iets nieuws probeert is dat alleen maar een overwinning! Ook al lijkt de situatie soms uitzichtloos en vraag je je af of er ooit een stukje groenten in zal gaan, als je als ouder consequent blijft komt ieder kind er vroeg of laat wel.

Deel dit artikel